Jedz zdrowo

Ryba - samo zdrowie 30.12.2008
  • Wiadomość została wysłana.
Poleć znajomemu drukuj

Ryba - samo zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że ryby należą do najbardziej cennych potraw – nie tylko ze względu na pożyteczne dla organizmu składniki odżywcze, ale także ze względu na swój doskonały smak.

Spożywanie ryb ma wspaniały wpływ na nasze samopoczucie, a dostarczane kwasy omega-3 bardzo korzystnie wpływają na nasz organizm. Ryb bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe jest wiele: zaliczamy do nich śledzia, łososia, makrelę, sardynkę czy tuńczyka.

Ryby, choć należą do ulubionych potraw niejednego z nas, są spożywane zdecydowanie za rzadko. Na naszych talerzach powinny się znajdować przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, tymczasem pojawiają się zdecydowanie rzadziej. Być może zmieni nasze nawyki świadomość, jak wiele korzyści czerpie organizm, któremu regularnie dostarczane są dania z ryb. Niejeden lekarz zaleca takie potrawy jako profilaktykę miażdżycy czy chorób serca. Ryby doskonale wpływają na zmniejszenie krzepliwości naszej krwi, obniżają ciśnienie, a dzięki bogatej zawartości składników mineralnych, takich, jak żelazo, selen, magnez i jod – dostarczają energii i dbają o dobrą kondycję zdrowotną naszego organizmu.

Dla przykładu, w 100 g śledzia znajduje się 1,35 mg witaminy B5, która jako składnik koenzymu A bierze udział w syntezie i rozkładzie kwasów tłuszczowych, syntezie cholesterolu i hormonów steroidowych. Bierze udział w regeneracji komórek skóry i błon śluzowych, uczestniczy w wytwarzaniu przeciwciał. Z kolei witamina B6, uczestniczy w przemianie aminokwasów, syntezie białek oraz metabolizmie kwasów tłuszczowych. Podnosi też odporność immunologiczną organizmu oraz, podobnie jak witamina A, uczestniczy w tworzeniu przeciwciał. Wpływa dobroczynnie na skórę, włosy. W 100 gramach ryby znajduje się średnio 0,39 mg witaminy B6.

Niskie spożycie w Polsce kwasów tłuszczowych omega-3 jest powodem coraz częstszych chorób układu krążenia, nowotworów, stanów obniżonej odporności oraz nieprawidłowości w rozwoju dzieci. Zgodnie ze stanowiskiem ekspertów, optymalny poziom spożycia tych kwasów przez osoby dorosłe to 1 g dziennie. W grupach podwyższonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, nowotworowych, reumatoidalnych i neurodegeneracyjnych oraz u kobiety w ciąży dzienne spożycie kwasów omega-3 powinno być zwiększone do około 1,5 g.

Zwolennicy tradycyjnej kuchni polskiej, czyli raczej obfitującej w mięso, zdecydowanie powinni poszerzyć ją o potrawy rybne. Na rynku w tej chwili mamy dostęp do niezwykle bogatej gamy produktów, gotowych dań, ryb egzotycznych i tych popularnych, dobrze znanych – z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Rybny jadłospis szczególnie cenią sobie Południowcy, którzy każdego dnia, oprócz ogromnej ilości warzyw i owoców, spożywają właśnie ryby. Wierzą, że taka dieta przedłuża życie, czyni ich zdrowszymi, zapewnia organizmowi niezbędne wartości odżywcze, a przy tym wszystkim – doskonale smakuje. Warto brać z nich przykład.

Lisner Sp. z o.o. PL
ul. Strzeszyńska 38/42, 60-479 Poznań,
Sekretariat: + 48 61 84 95 501.
Uwagi dotyczące wyrobów tel.: + 48 61 84 95 406

SKLEP FIRMOWY LISNER
ul. Strzeszyńska 38, Poznań
Poniedziałek - Środa: 8:00 – 18:00
Czwartek - Piątek: 7:00 – 19:00
Sobota: 9:00 – 13:00

Telefon